Åldersnoja

Familjen, Återblickar / Permalink / 19
Om tolv dagar så fyller jag 53 år. Jag sitter här hemma och känner enbart en otroligt tacksamhet över att jag har fått den här möjligheten att finnas här och nu och åldras. Jag är helt osminkad och ler när jag ser mina skrattrynkor kring ögonen för de är ett bevis på att jag har fått uppleva många glada stunder i mitt liv. Att jag ser trött ut på ögonen gör mig inget för trots allt så är de ändå fungerande och tack vare dem så har jag fått sett så mycket vackert och det vackraste är nog att jag har fått se mina barn växa upp. Jag har små gråa hårstrån, men jag färgar aldrig håret. De gråa hårstråna skvallrar om att jag har blivit äldre. Jag är tacksam för varenda hårstrå på mitt huvud oavsett färg på det.
 
Jag hade förmånen att ha unga och pigga morföräldrar eftersom mina egna föräldrar var väldigt unga när jag föddes. En stor del av min uppväxt har tillbringats tillsammans med dem. Det här är bilder på mig och min underbara älskade mormor. 

Här är en bild på mig, mamma, min mormor och min gammelmormor. Jag är så tacksam över att jag har fått uppleva stunder tillsammans med dem.
 
När jag var tonåring så var jag så trygg i min övertygelse att mina barn skulle växa upp och också få träffa sin gammelmormor, men livet blir inte alltid som man har förväntat sig. När jag var 23 år somnade min älskade mormor in efter en hård och långdragen kamp mot cancer. Hon fick inte uppleva sin 63-årsdag. Sorgen efter mormor har varit enorm och jag saknar henne fortfarande. Idag skulle mormor fyllt 93 år så jag ska bort till graven med rosor lite senare.
 
Det här är bilder på min pappa och mig. Pappa var bara 19 år när jag föddes. Det var en självklarhet för mig att pappa skulle finnas typ för alltid eftersom vi nästan var jämngamla. Under tonåren var vi som katt och råtta, men nu som vuxen inser jag ju att pappa bara var rädd om mig och därför hade åsikter om saker jag ville göra. Pappa har lärt mig det mesta som gör att jag idag är en självständig person som vill klara av saker själv. Pappa var noga med att låta mig själv göra sakerna som jag bad honom att visa mig hur man skulle göra och det är jag tacksam för. Pappa var den som jag ringde även efter att jag själv hade skaffat familj när jag undrade över något.
 
Trots min övertygelse om att pappa alltid skulle finnas vid min sida så blev det inte så. Det året då pappa skulle ha fyllt 53 år så somnade han in med sin hand i min på sjukhuset. Prostatacancern tog min pappa från mig några månader innan jag skulle ha fyllt 34 år. Jag saknar pappa otroligt mycket och tycker att livet ibland blir väldigt orättvist när unga människor inte får möjligheten att åldras.
 
Det här är det sista födelsedagskortet med familjen samlad med leenden. Min lillebror Fredrik i mamma Annas famn, mormor Guje, lillebror Daniel, pappa Bosse, morfar Yngve och jag. Vi firade min 21-årsdag hemma hos mig.
 
Med det här inlägget vill jag ha sagt att jag lider inte av någon åldersnoja utan jag är tacksam över varje sekund jag får leva och åldras. Det är inte alla som får det.
 
Nu tar bloggen helg så vi hörs igen om några dagar! Kram 🩷
#1 - - Enna:

Så fina bilder!

Svar: Tack så mycket! Kram ❤️
Heléna

#2 - - Izabelle:

Vad spännande att du skriver om det här och delar gamla bilder precis nu, jag fick bilder igår som min mormor hade, mycket 60-tal var det jag fick.
Min mormor blev bara 69år.. 💔Den sorgen… usch. Tände ljus och krattade vid hennes grav idag. Saknar henne så mycket!
Tappade hakan när jag läste ditt inlägg och bara kände sammanträffandet, men egentligen är det kanske inte så konstigt 😅
Kram 💖


Svar: Så fint att du fick bilder efter din mormor ❤️ Jag beklagar att din mormor också gick bort alldeles för ung 💔 Jag vet att mina besök på kyrkogården vid mormors grav hjälpte mig massor de första månaderna efter att mormor hade gått bort. Hade riktigt svårt att ta in att hon aldrig mer skulle finnas vid min sida. Stor kram fina du 💖💖💖
Heléna

#3 - - sandra ledin:

Detta va nog det vackraste blogg inlägget jag läst. Så vackert du beskriver det att bli äldre. Jag hoppas att jag har samma tänk om 10-20 år.

Va fint att ni va så nära alla i familjen. Vet hur det är när någon ryks ifrån ön allt för tidigt. Den sorgen är svår att komma över. Hoppas att det blev en mysig stund vid graven ♥️

Ha en toppen helg 🤗♥️🌺🍁

Svar: Tusen tack fina du! 💖Vi var riktigt tighta under min uppväxt, men ju fler familjemedlemmar som lämnade oss desto mer har vi glidit isär tyvärr. Är dock tacksam över den delen av familjen och släkten som fortfarande finns kvar 💖
Tack så mycket och detsamma! Kramar 🤗❤️🍁🌺
Heléna

#4 - - Jossu:

Vad kul att se äldre bilder på dig och din familj.

Jag beklagar den alltför tidiga förlusten av din pappa och mormor.
Min moster dog i cancer, och det fick mig att inse att man inte ska skjuta upp sina drömmar utan genomföra dom så fort man har möjlighet. För man kan faktiskt inte ta för givet att man har en massa år på sig.

Svar: Så roligt att du tycker det ❤️Tack snälla du! Jag beklagar att även du har förlorat en nära släkting alldeles förtidigt 💔 Det gäller verkligen att ta tillvara på det som finns här och nu och vara tacksam över det man har. Man vet som sagt vad inte hur länge vare sig man själv eller ens nära och kära kommer att finnas kvar ❤️ Kramar 🤗❤️❤️❤️
Heléna

#5 - - Lisa :

Vad roligt att få veta lite om din uppväxt och se gamla bilder. :) Vad tråkigt att din pappa dog så ung. Mina föräldrar dog när jag var 26 år , båda i cancer. Dom hann träffa min blivande make en gång men fick aldrig träffa sina barnbarn.
Det gör mig ledsen ibland när jag tänker på det.
Jag tycker att du har jättefin färg på ditt hår. Jag har färgat mitt hår ändå sedan jag var 20 år. Mestadels, som nu, blont men jag har varit svarthårig och punkare under en period också haha.
Ha det fint kära du kram <3

Svar: Så roligt att du tycker det ❤️ Så ledsamt att du också har förlorat dina föräldrar i cancer och alldeles för tidigt 💔Tack! När jag var yngre så bytte jag frisyr lite då och då och ibland hade jag slingor i håret och har även klippt tuppkam - men den tiden är tack och lov förbi 😂😂😂 Numera så är jag bekväm med mitt långa hår som jag lätt kan sätta upp i en hästsvans - väldigt lättskött och det passar ju när man är konstant trött 🤪
Tack så mycket kära vännen och jag önskar dig detsamma! Kramar 🤗💖💖💖
Heléna

#6 - - Tess:

Gud vad kul att se foton på dig då du var liten. Dock åldersnoja behöver du inte ha, du ser yngre ut än vad du egentligen är min fina vän ❤️😘😘😍 Du är jätte vacker! Puss och kram min underbara vän 🥰🥰😍❤️❤️❤️

Svar: Tack! Tror du har missuppfattat det jag har skrivit i inlägget vännen, men tack för komplimangen 🥰🥰🥰 Puss och kram tillbaka fina du 🥰😍🤗❤️❤️❤️
Heléna

#7 - - Pauline:

vad fint att få ta del av alla fina gamla kort, älskar barnvagnen!

Svar: Tack så mycket! Ja, det är så roligt att se tillbaka på bilderna från när jag var liten och barnvagnen gillade jag verkligen! Kramar 🤗❤️❤️❤️
Heléna

#8 - - Linda :

Jadu.. man ska inte vara rädd för att åldras, det kommer man inte undan för det ska vi alla göra. Men tyvärr kanske inte alla får uppleva det då dom dör unga pga olika anledningar. Hoppas att du har en trevlig helg. Massor av stora kramar till dig finaste vännen ❤️❤️❤️

Svar: Ja, det är verkligen en gåva att få åldras och jag är verkligen tacksam för varje dag som jag får uppleva en massa olika saker här i livet. Tack så mycket! Jag har haft en jättebra helg med massor av återhämtning! Hoppas du också har haft en riktigt trevlig helg! Massor av stora kramar tillbaka till dig finaste vännen 🤗❤️❤️❤️
Heléna

#9 - - Petra Olsson:

Precis precis så känner jag faktiskt oxå ,visst har man sina fuldagar och bryter ihop 😅😜men så tacksam över att jag har hår osv och får se mina barn växa upp och allt runt dem .Då har du precis som jag inga föräldrar eller morföräldrar kvar vid livet ❤️Och jag ser inte ett endaste grått hårstrå på dig inte så häftig att vi fyller 53 år båda två i år och även får barnbarn i februari ❤️kram

Svar: Både mina morföräldrar och farföräldrar är borta sedan många år och även min pappa. Mamma lever fortfarande, men av olika anledningar så har vi tyvärr ingen direkt kontakt längre. Tack och lov så har jag kontakt med mina bröder även om vi inte träffas så ofta. Min äldsta bror bor i Nacka och min näst yngsta bor i Uppsala. Jo då, jag har några små gråa lite här och var, men inte så många 😁 Likheten mellan våra livssituationer slog mig rätt så snart efter att vi började att besöka varandras bloggar för många år sedan. Födda samma år och har fyra barn båda två. Du har ju dock en son först och sedan tre döttrar och jag fick min dotter först och sedan tre söner. Det ska verkligen bli roligt att vi båda ska få barnbarn i februari. Malin har berättat vad det ska bli där inne i magen och jag längtar så till att jag ska bli mormor 😍🥰😍🥰😍 Kramar 🤗❤️❤️❤️
Heléna

#10 - - Ajli:

Så fint inlägg, även sorgligt med förluster, men fint med den tacksamhet som förmedlas <3

Svar: Tack! När man förlorar flera nära och kära alldeles för tidigt så inser man hur skört livet är och att man aldrig kan ta något för givet. Jag är så tacksam över den tid jag fick tillbringa med mina nära och kära så att jag nu har massor av fina minnen från vår tid tillsammans. Nu fokuserar jag på att skapa nya minnen med de av mina nära och kära som finns kvar. Kramar 🤗❤️❤️❤️
Heléna

#11 - - Alice:

Så fint du skriver, och så roligt att se bilderna du delar med dig av. <3 Din pappa var samma ålder som Connys mamma var när hon gick bort, och vi båda var bara 23 år när det hände. Usch, så ugnt, både för oss att förlora sin mamma/svärmor, och hon som gick bort alladeles för ung och alldeles för hastigt. Jag håller verkligen med om att man blir tacksam för livet och att åldras när man förlorar människor som står en nära i ung ålder. <3 Kram!

Svar: Tack så mycket! Jag beklagar att hon också gick bort alldeles för tidigt. Man blir verkligen ödmjuk inför livet när man förlorar någon alldeles för tidigt! Kramar 🤗❤️❤️❤️
Heléna

#12 - - Anonym:

Har aldrig haft någon ålderskris, en kompis sa till mig när vi var runt 30-år, det är klart man ska fira vart år som gått och vi finns kvar här ännu.. Min pappa (fosterpappa) var 67 år när han dog, jag var pappas flicka och det var den första nära anhörig som dött. Sorgen var brutal.. Ringde jobbet och bad rektorn säga åt personalen att de fick inte beklaga sorgen, det skulle jag inte klarat.. Ingen gjorde det så jag kunde arbeta efter jullovet.. Jag var gravid med min son under nästan hela tiden jag var 16 år, hann fylla 17 innan han föddes.. Så jag var också en ung förälder, men jag hade tagit hand om liv på gården i hela mitt liv så jag blev överlycklig när han föddes.. Skrivit en blogg tidigare om min uppväxt, du kan läsa den här https://kort.webblogg.se/category/fosterbarn.html Kram och hoppas din helg var vilsam och fin vännen ❤️

Svar: Så ledsamt att även han gick bort alldeles för tidigt. Jag ska gå in och läsa om det. Tack fina du! Helgen har varit fylld av återhämtning, så för en gångs skull känner jag att jag kan får en bra start på veckan! Hoppas du också har haft en fin helg kära du! Stor kram till dig fina vännen 🤗❤️❤️❤️
Heléna

#13 - - Emma Ek:

Vilket fint inlägg. <3
Låter som du har en väldigt klok inställning till åldrandet. Att fokusera på tacksamhet över det man har fått uppleva och att man får fortsätta uppleva fina saker är helt klart så mycket bättre! Kram och ha en fin måndag!

Svar: Tack så mycket! Ja, livet går så fort så det gäller att leva här och nu och inte skjuta saker på framtiden. Tack så mycket och jag önskar dig en riktigt fin start på veckan! Kramar 🤗❤️❤️❤️
Heléna

#14 - - https://siliiins.blogg.se/:

Finaste du!! :)

Svar: Tack fina vännen! Kramar 🤗❤️❤️❤️
Heléna

#15 - - Ditte:

Så fin läsning! Och visst är detfantastiskt att ha så fina minnen med sig. Ja, detta med ålder...
Minns också när jag fyllde 53 . Det var 2002 och en tuff tid i mitt liv. Skilsmässa och miste min älskade mamma. Men livet gick vidare och har fortsatt med det. Ett bra liv.
Önskar dig det bästar-
Varm kram

Svar: Tack så mycket! Så ledsamt att du hade så mycket tråkigt som hände runt dig när du var jämngammal med mig. Glad att det trots allt har blivit ett bra liv för dig efter det. Tack fina du och jag önskar dig allt det bästa också!Varm kram 🤗❤️❤️❤️
Heléna

#16 - - sara:

Vad roligt att se tillbaka och kunna titta på gamla bilder :) KRAM!

Svar: Visst är det! KRAM 🤗❤️❤️❤️
Heléna

#17 - - Casa Loda:

Så fint du skriver ❤️

Svar: Tack så mycket fina du! Kramar 🤗❤️❤️❤️
Heléna

#18 - - Annie - Stora Små Äventyr:

Väldigt fint inlägg <3
Man skulle ju önska att alla fick åldras och må bra! Det gäller verkligen att ta tillvara på stunderna man får och njuta av stort som smått.

Svar: Tack så mycket ❤️Ja, det önskar man ju verkligen. Så viktigt att ta tillvara på det som finns här och nu och vara tacksam över att få vara en del av det. Kramar 🤗❤️❤️❤️
Heléna

#19 - - Jasmine:

Ditt inlägg berör mig på många sätt. Tack för ditt mod att dela med dig. <3

(Sent) Svar: Tack för kommentaren.

Kram

Svar: Tack så mycket! 🥰Kram 🤗❤️❤️❤️
Heléna

Till top