Hyresvärden prioriterade barnen efter explosionen

När jag gick upp i morse så såg jag att en grävmaskin höll på att gräva bort sanden från lekplatsen. Så otroligt bra att de prioriterar att få bort allt glassplitter där så alla barn kan leka ute på gården igen utan att riskera att skada sig på glas. Det var även några killar som kämpade på för hand med spadar och tog bort sanden där grävskopan inte kom åt.
 
Det är tur att vi har kvar våra fönster åt gården så vi får in lite ljus i lägenheten. Så här fint ser det ut i fönstret i mitt rum och det ser ungefär lika hemtrevligt ut i Mattias rum. Vet inte hur många gånger jag har kommit på mig själv med att tänka "Så mörkt det är - jag måste dra upp rullgardinen"... fast det går ju inte riktigt att göra det nu när vi har träskivor för våra sovrumsfönster.
 
Jag är fortfarande väldigt trött och sliten, så jag tog det lugnt här hemma fram tills att jag skulle ner till optikern. Nu har jag sett alla fyra avsnitten av INSIDE MAN på Netflix och den serien var verkligen riktigt bra! Sista avsnittet var så spännande att jag höll på att missa att jag skulle iväg till optikern. 
 
När jag kom ut på gården stod grävmaskinen parkerad på gården.
 
En mindre grävmaskin stod vid en gigantisk hög med sand som de hade grävt bort från lekplatsen och några killar höll fortfarande på att gräva bort sand för hand med spade.
 
Jag och mina ihoptejpade glasögon tog en promenad ner till optikern. Jag är riktigt missnöjd med min gamla optiker, så nu ger jag en annan optiker chansen att förse mig med ett par nya glasögon.
 
Jag valde att ta vägen genom Strömsparken. Tycker det är så fint där.
 
Jag är ju inte direkt i toppform just nu, så jag är väldigt tacksam över att Calle mötte upp mig och följde med mig till optikern.
 
Optikern jag fick träffa hette Elias och han var väldigt trevlig och lugn - precis vad jag behöver just nu! Han svarade lugnt på de frågot jag hade och visade inga som helst tecken på att han ville skynda på besöket och undersökningen. Det var det jag råkade ut för hos min förra optiker och där var dessutom servicen urusel när det inte blev rätt med mina glasögon...
 
Efter undersökningen hjälpte en annan kille ute i butiken mig med att välja bågar och glas och Calle hjälpte också till. Vid det här laget var jag så trött av alla intryck att jag knappt orkade tänka själv. Det blev ett par nya bågar som både jag och Calle tyckte om, men killen i butiken ville nog egentligen att jag skulle välja lite mer vågade bågar. Snällt tänkt, men jag som är lugnet själv passar inte riktigt i den sortens bågar som alla innepersoner ska ha idag... Om jag blir lika nöjd med glasögonen när de är klara som jag blev av bemötandet hos optikern, så ska jag gladeligen rekommendera dem till andra.
 
Efter besöket hos optikern gick jag och Calle till Kafé Kuriosa och köpte med oss namnsdagsfika - hipp hipp hurra för mig och alla som heter Helena idag 🎂 Calle ville bjuda mig på något gott, så jag tog morotstårta och han tog pecannötstårta. Vi tog med fikabrödet hem till Calle och mumsade i oss det och så har vi tittat på ännu ett avsnitt av Outlander. Väntar hela tiden på att nästa avsnitt ska släppas för det är riktigt spännande nu!
 
När jag kom hem igen så hade killarna slutat arbeta för dagen. Det ser verkligen tråkigt ut på lekplatsen, så jag hoppas de får bort allt glas så de kan fylla på med ny sand.
 
Det är ju ingen liten hög med sand som de har grävt bort.
 
Väl uppe i lägenheten såg jag att två stora blommor hade slagit ut i hibiskusen på balkongen under dagen. Blommorna blir verkligen stora!
 
Nu ska jag försöka komma i säng skapligt för imorgon ska jag iväg med Calle på förmiddagen och fixa några saker och sedan är det tvättsugan som gäller i några timmar efter det. Dörrkarmen till tvättstugan är fortfarande knäckt, så dörren hålls uppe av en sopborste just nu så man kommer in.
 
Hoppas ni alla har haft en fin start på veckan! Kram 💖
#1 - - Kort:

Säkerheten efter ett bombattentat, själv hade jag ingen tanke på glassplitter i sandlådan 😞 Har aldrig funderat på verkningar efter en bomb detonerat, finns inte i min vardag, men tur att andra tänker till.. Sist jag var till optiker köpte jag "skitdyra glasögon" Bara glas inga bågar och "titan" gissar jag på skalmarna, för de skulle kunna bära glasen.. Båda skalmarna var otroligt tunna och är borta nu.. Efter det du varit med om hade jag nog sovit ett dygn 😞 Kramar i massor ❤❤❤

Svar: Det är svårt att förstå hur mycket skada bomben gjorde. Tack och lov var det ju främst materiella skador, men det påverkar ju alla som bor här. Trasig hiss, ingen möjlighet att gå ut från "rätt" håll i trapphuset, glassplitter fortfarande lite här och där ute på gården trots att de har sopat i omgångar och när jag kom hem nu ikväll såg jag fortfarande små glasbitar på flera ställen inne i farstun trots att de både har dammsugit upp glas och våt torkat av golven flera gånger. Svårt att få bort allt glas 😢Det är verkligen dyrt med glasögon! Jag hade tur, för ett par dagar innan mina glasögon gick sönder så fick jag ett erbjudande från en optiker som jag inte har varit hos tidigare, så glasögonen fick jag en bra rabatt på 🙏
Tror jag skulle kunna sova ett dygn jag också, men försöker hålla mig vaken dagtid så jag kan sova på nätterna.
Massor av kramar tillbaka till dig vännen 💖💖💖
Heléna Aldhagen

#2 - - Linda :

Bra att dom har börjat gräva bort sanden i lekplatsen så att dom kan sätta nytt. Hoppas att du blir nöjd med dom nya glasögonen. Massa stora kramar till dig finaste vännen ❤️❤️❤️

Svar: Ja, de håller fortfarande på att gräva bort med grävmaskinen nu på morgonen. Bra att de gör det ordentligt.Det hoppas jag också! Kommer nog kännas ovant sen för jag valde en annan typ av båge.
Massor av stora kramar tillbaka till dig finaste vännen ❤️❤️❤️
Heléna Aldhagen

#3 - - Alice:

Så bra att barnen prioriteras och att de verkligen gräver ordentligt också och inte bara skrapar lite på ytan! Hopp till mänskligheten det där! <3 Skönt att det kändes bättre med den nya optikern och hoppas du blir nöjd med glasögonen sen när de kommer. ^^ Strömsparken är så fin, älskar den!
Sv: Men åh, tack fina du, så snällt skrivet. <3 Kram!

Svar: Ja, det är så viktigt att barnen kan komma ut från lägenheterna nu när det är så många familjer som kommer att vara utan fönster i flera månader. Det kändes riktigt bra hos optikern! Visst är det fint i Strömsparken! Älskar att strosa runt där 🥰Stor kram fina du 🥰💖
Heléna Aldhagen

#4 - - Kristine:

Så fin den parken ser ut til å være!

Åh, sånne hibiskus... hvor store (i diameter) kan blomstene være?

Ønsker deg en fortsatt fin tirsdag, vennen. Klem klem ^^

Svar: Det är jättefint i Strömsparken 😍 Ja mina hibiskusar är riktigt stora. Jag mätte en av blommorna nu och de är 16 cm i diameter 🌺🌺🌺 Tack fina vännen och detsamma önskar jag dig! Kram kram 💖
Heléna Aldhagen

#5 - - Netti Starby:

Vad bra att dom tog tag i lekplatsen så snabbt så att barnen kan leka där igen. Vad skönt att Calle följde med dig till optikern och att det gick bra med den nya. Så fina områden ni promenerade igenom och ha en fortsatt fin dag. Kramis <3

Svar: Ja, det är riktigt bra att de prioriterar lekplatsen och nu verkar de gräva bort alla rabatter också där buskarna har varit för att få bort allt glas. Hoppas bara de planterar något nytt där sen. Tack fina du och ha en riktigt fin fortsättning på dagen du också! Kramar 💖
Heléna Aldhagen

#6 - - Thereselinneaaa:

Usch vad otäckt med bombattentat! Vad bra att de tar det säkra före det osäkra, glassplitter kan hamna vart som. Hoppas de fyller på snart så barnen kan gå ut och leka igen.

Svar: Ja, det är så skönt att de verkligen kämpar på med att få bort allt glas så lekplatsen går att använda igen. Jag kunde nog inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig att entrén till min port skulle bli bortsprängd några månader senare när vi flyttade hit i januari. Kram 💖
Heléna Aldhagen

#7 - - sandra ledin:

Gratisbiljett efterskott på namnsdagen 🌺

Men så bra att de prioriterade barnen och fixade parken så de kan leka där igen.

Va trist att din förra optiker inte va så bra. Men vilken tur att nya stället va bättre. Heheh ja optiker gillar verkligen att följa modet på glasögonen. Jag passar inte heller i de modernare varianterna men optikern min brukar be mig prova dem ändå.

Hoppas ni får nytta fönster snart så ni slipper mörkret från trä skivorna 🌷

Svar: Tack så mycket! 🥰Ja, det är ett väldigt omfattande saneringsarbete de håller på med och det kommer säkert ta minst veckan ut innan de har fått bort allt glassplitter ute på gården 😞
Ja min förra optiker skulle jag inte ens gå tillbaka till om de så var de sista som fanns kvar här i stan! Hahahahaaa... så de vill få dig att prova spännande bågar också alltså 😂 Ja, vad gör de inte för sina kunder 😁
Jag har fått information om att det lär ta flera månader innan fönsterkarmar och fönsterglas är utbytta då det blev extremt stora skador på fasaden vid explosionen. Jag får se till att alltid ha taklampan tänd i sovrummen så känns det inte fullt så instängt. Kram 💖
Heléna Aldhagen

#8 - - Enna:

Spännande med nya glasögon :)

Svar: Ja, bågarna är lite annorlunda mot de jag har nu, men jag tror att de kommer kännas bra när de är klara att hämtas. Kram 💖
Heléna Aldhagen

#9 - - allenheim.blogg.se:

Men så fruktansvärt med explosionen!! Fy fy vilken skräck.

Svar: Ja, det var riktigt hemskt! Inget jag någonsin vill uppleva igen. Kram 💖
Heléna Aldhagen

#10 - - Tess:

MEN neeej, fy med explosionen :( Jag hade varit livrädd alltså, fy fan :( Kram fina du ❤️❤️❤️

Svar: Ja, det var inget vidare att vakna upp av en stor explosion och få rutorna i sovrumsfönstret urblåsta... Bara hoppas på att veckorna går fort nu tills vi får nya fönsterrutor. Rätt så tråkigt att ha träskivor för fönstren...Kram tillbaka fina du ❤️❤️❤️
Heléna Aldhagen

Till top